mandag 24. november 2008

Dette er vanskelig!

Jeg er midt i søknadsprosessen til universitetene i England, og en av oppgavene jeg har fått er å skrive et motivasjonsbrev. Til p begynne med syntes jeg dette virket ganske enkelt, men det er det ikke. Det er ikke noe problem å skrive på engelsk, det som er vanskelig er innholdet. Dette brevet skal universitetene lese når de skal avgjøre om jeg kan få en plass på deres skole. Hjelp! Jeg ser for meg 4 gamle mannfolk som sitter med bunke på bunke med søknader for håpefulle studenter som har like mye lyst til å komme inn som meg. Jeg er nødt for å skrive et godt brev.. Min personlige veileder, Anja, har kommet med litt hjelp;
I et motivasjonsbrev / personal statement, skriver man om hvorfor man vil studere i Storbritannia, hvorfor man vil studere akkurat det man søker på, hva som gjør at du ville passe inn på et slikt studie og hva slagsfremtidsplaner du har og hva et slikt studie ville gjøre for fremtidendin. Dette brevet er for at du skal gjøre deg mest mulig attraktiv for skolen, slik at de vil velge deg som student! Dette brevet må være max 47 linjer og må skrives på engelsk. Jeg leser gjerne gjennom motivasjonsbrevet ditt og hjelper deg med hva du bør/ikke bør skrive osv. Så det er bare å sende meg dette på e-post! For bachelorstudier så kan man kun skrive ett brev, og dette blir sendt til alle studiene.

IKKE start med ;Hei jeg heter...... eller; Kjære en eller annet.... Dette er ikke et brev, men en uttalelse fra deg som er din mulighet til å vise at dette er et studie du ville passe inn på! Du trenger heller ingen overskrift=) Jeg vil anbefale deg å starte med et avsnitt om hvorfor du vil studere i Storbritannia. Kvalitet på utdanningen, skille deg ut fra de andre i Norge, internasjonal erfaring, internasjonalt nettverk, stille sterkereovenfor arbeidsgiver osv. Videre synes jeg du skal skrive et avsnitt om hvorfor du vil studereakkurat det du søker på. Hva har du gjort tidligere som har gjort at du har fått lyst til å studere akkurat dette? Hvorfor vil akkurat du være god til dette, og hva kan du tilføre et slikt studie? Hva slags egenskaper har du som gjør at du vil passe inn på et slikt studie? Hvordan er du som student? Hvorfor synes du dette studiet er spennende, og gjerne hva som fascinerer deg innenfor dette? Har du feks hatt et relevant fag på skolen, hva lærte du feks i dette faget som fascinerer deg? Deretter synes jeg du skal skrive et avsnitt om hva du ønsker å bruke dette studiet til å fremtiden. Det er viktig å fokusere på at det er akkurat dette studiet du ønsker å komme inn på, at akkurat dette studiet vil hjelpe deg til å få drømmejobben din. (Dersom du ikke vet hva drømmejobben er, så trenger du ikke skrive det) Men hvis du vet hva drømmejobben er, så fint om du beskriver hvordan dette studiet kan hjelpe deg å nå akkurat dette! Det er viktig å få frem at du er super motivert fordette studiet, at dette er noe du virkelig brenner for, og at det omtrenter «livsviktig» at du kommer inn!

Ikke avslutt med ;Hilsen Tone Marie; eller tilsvarende. Bare sett punktum når uttalelsen er ferdig :)

Ja, der har du et lite innblikk i hva jeg har hengende over skuldrene mine om dagen...! :S

Ingen kommentarer: