mandag 24. november 2008

Tør å feile

Nå har jeg akkurat sittet og lest litt i nettavisen til dagens næringsliv, og ramlet over en annonse om at man må tørre å feile. Hvis jeg skulle svart fort uten å tenke, hadde jeg sagt at jeg skulle gjort alt for ikke å feile slik at alt ble gjort - om ikke perfekt, så nesten. Jeg tror de fleste er redde for å gjøre feil, av flere grunner - flaut, nederlag, skremsel for resultatet osv. De som drømmer om å bli ledere tenker mest slik, og det er fordi de er redde for å være et dårlig forbilde og skuffe sine "slaver". Jeg kjenner meg godt igjen. I russetiden var jeg livredd for å gjøre feil siden alt var mitt ansvar, men uten å gjøre feil så lærer man ingenting. Man må feile, og lære av feilene man gjør. Slik er det ikke bare innenfor næringslivet, man opplever det på flere områder gjennom hele livet. Lederekspert Amund Fjelstad har pratet mye rundt dette, til og med gitt ut boken "oppturen". Han gir gode råd til studenter som vil opp, frem og bli gode ledere, som at man er nødt for å være nysgjerrige og stille mange spørsmål slik at man lærer noe nytt som kan brukes i mange sammenhenger, og som ikke bare kommer fra teoriboken. En leder må ha god kunnskap med mennesker slik at man kan få de ansatte til å oppdage selv, ikke få alle arbeidsoppgavene i hånden og gjøre de fordi sjefen sier det. Man må komme med sin egen insirasjon og dele med teamet på jobben, slik at man får egne erfaringer.

Følg Amund's råd; tør å ta feil, du driter deg ikke ut; du når lenger.

Ingen kommentarer: